Powered by Blogger.

Cerita Semalam..

Tinggal di bumi orang memang teramat menguji perasaan dan cara kita berfikir. Segala yang di lalui adalah salah satu jalan tarbiah yang disusun secara teratur oleh Allah taala. Hampir 5 bulan saya di lempar oleh Allah ke tanah Syam ini. Bumi yang penuh barakah, yang di penuhi dengan ulama’ yang hidupnya mengajar manusia supaya kembali kepada agama Islam. Saya memang kagum dan teramat teruja dengan ulama-ulama’ di sini. Kezuhudan mereka dan segala gaya hidup mereka adalah salah satu metod dakwah yang mudah di fahami. Dan hebatnya ulama’ di sini, mereka di raikan seperti artis ternama. Kalau setakat Siti Nurhaliza mahupun Mawi, saya rasa popularati mereka jauh ketinggalan ke belakang berbanding ulama’-ulama’ di sini. Masuk majlis ilmu mereka, seperti masuk pesta ilmu yang kadang-kadang saya pun tak reti nak cakap macam mana perasaan ketika itu. Rasanya kerajaan pakatan rakyat yang dapat memerintah dan menawan 5 buah negeri patut memikirkan cara dan gaya untuk menaik tarafkan ulama’-ulama’ seperti di sini.
Semalam rombongan misi menyampaikan bantuan kepada rakyat di Ghazzah tiba di sini. Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man ( Pesuruhjaya Pas Pahang, Ahli Majlis Syura Ulama’ Pas Pusat dan merangkap AJK Pas Pusat ), Ustaz Nik Zawawi Nik Saleh ( Ketua Penerangan Dewan Ulama’ Pas Pusat ), Ustaz Salehin Mukhyi ( Ketua Pemuda Pas Selangor ) serta beberapa orang lagi sempat hadir di rumah Persatuan Pelajar Syria untuk berkongsi maklumat dan memberi hembusan semangat dalam melayari hidup di bumi orang ini.
Saya seronok dan teruja sungguh ( dan rasanya sahabat-sahabat yang lain pun sependapat dengan saya juga la kot )bilamana Dato’ Tuan Ibrahim menceritakan gelagat-gelagat orang bukan Islam pasca PRU 12, ramai yang berminat terhadap Pas dan Islam itu sendiri. Bayangkan ‘Mursyidul Am Hindu Semalaysia’ dapat berceramah bersama Mursyidul Am Pas! Memang boleh masuk ICU Umno bersama sekutu-sekutunya yang lain. Cuma entah mampu hidup ataupun tidak, sediakan liang lahad dan tempat pembakaran je la. Senang segala kerja nanti.
Mereka juga sempat memberitahu, Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang ( Presiden Pas ) bersama dengan beberapa ahli Parlimen yang lain akan bertandang ke Syria hujung minggu ini. Perkh! Ini memang suatu perkara yang amat dinanti-nantikan. Saya pasti bukan sahaja saya, malah sahabat-sahabat yang ada kat Syria pasti ternanti-nanti kedatangan tetamu istimewa ini.
Apa pun kita nantikan...ZAzzzz..

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP